Annons
Nästan 1,9 miljoner till friidrotten
12 NOVEMBER 2024 | 13:04
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, det senaste verksamhetsåret. "En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år", säger vd Hans Sahlin. Friidrotten har fått en behållning på nästan 1,9 miljoner kronor senaste året.
Annons
– Vårt fina samarbete med Folkspel fortsätter generera viktiga intäkter till våra friidrottsföreningar. Betydelsen av Folkspels fantastiska arbete och stora engagemang för föreningslivets intäkter är ovärderligt, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Friidrottsförbundet.
Då vi summerar senaste verksamhetsåret för Folkspel, landar behållningen till föreningarna via försäljning av Bingolotter, Sverigelotter och Julkalender, på hela 319 miljoner. Pengar som går direkt till ett föreningsliv fyllt med eldsjälar, ideella krafter och vardagshjältar, som tillsammans gör Sverige bättre.
Mest pengar bland Folkspels medlemmar har betalats ut till landets idrottsföreningar. Totalt har föreningarna som ligger under Riksidrottsförbundet tjänat 229 miljoner kronor på sin lottförsäljning, varav fotbollen är nummer ett med drygt 116 miljoner.
– Idrottsföreningar har ekonomiska utmaningar precis som samhället i övrigt. Att Folkspel kan bidra gör skillnad och stärker den svenska idrottsrörelsen och dess medlemmar. Det är ett samarbete vi har glädje av både nu och historiskt, säger Anna Iwarsson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.
Sett till föreningarna toppar, för fjärde året i följd, Södertälje SK listan med en behållning på 980 236 kronor.
Totalt uppgår behållningen till föreningslivet de senaste fem åren till över 1,5 miljarder kronor, fördelat enligt följande:
2019/2020: 232 miljoner.
2020/2021: 352 miljoner.
2021/2022: 320 miljoner.
2022/2023: 294 miljoner.
2023/2024: 319 miljoner.
Totalt sedan starten har Folkspel betalat ut 17,8 miljarder kronor till landets föreningsliv.
Annons
Annons
Relaterade nyheter
adidas är ny officiell leverantör av tävlings-, tränings- och merchandisekläder till Svensk Friidrott. Avtalet är skrivet på fyra år och gäller från och med årsskiftet.
LÄS MERInget varar för evigt och nu har ett långt partnerskap mellan Svensk Friidrott och Craft kommit till vägs ände. Från och med årsskiftet har Svensk Friidrott en ny klädleverantör, men innan dess vill Svenska Friidrottsförbundet rikta ett stort tack ti…
LÄS MER