Annons

Folkspel blir nationell partner till Svensk Friidrott

Folkspel Svensk Friidrott NY

Svenska Friidrottsförbundet och ideella Folkspel växlar upp sitt samarbete. – Att våra föreningar genom åren tjänat över 269 miljoner på att sälja Folkspels produkter talar väl för sig självt om hur viktig Folkspel är som partner till oss, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Friidrottsförbundet.

Annons

Sedan 2013 har Svensk Friidrott och Folkspel – föreningslivets eget spelbolag – haft en nära relation med varandra. Förutom aktiviteter och marknadsföring vid evenemang och verksamheter har fokus varit att på olika sätt stötta föreningarna i deras arbete med att öka sina intäkter.

– Folkspel brinner för föreningslivets intäkter och inte minst för alla eldsjälar som varje dag, året om investerar sin tid i föreningarna. Det är ett engagemang som vi delar, säger Jan Larsson, marknadschef på Svensk Friidrott. 

Under 2022 utökades samarbetet med ett projekt där fyra föreningar – IFK Göteborg, Malmö AI, Sundsvalls Friidrottsförening och Eslövs IF – utsågs till ambassadörsföreningar för samarbetet. De skulle med hjälp av ett årskoncept tjäna pengar via försäljning av Bingolotter och Sverigelotter från Folkspel. Syftet är att kunna använda erfarenheter från dessa föreningar som goda exempel för övriga föreningar och hur de kan öka sina intäkter.

– Det har gått över förväntan och kvartetten toppar listan över de friidrottsklubbar som på lottförsäljning tjänat mest pengar under 2022. Tillsammans har de fått utbetalt över 1,2 miljoner kronor. Under 2023 är ambitionen att hitta ytterligare fyra föreningar som verkar efter samma upplägg, säger Marcus Angelin, ansvarig för försäljning förening, Folkspel

I avtalet ingår även ett ambassadörskap med fyra aktiva landslagsutövare. Det handlar om Simon Sundström (3 000 meter hinder), Simon Pettersson (diskus), Vanessa Kamga (diskus) och Kim Amb (spjut).
– För oss är det givetvis angeläget att upplysa alla friidrottsföreningar om vilka möjligheter vi erbjuder för att stärka deras klubbkassa och genom att använda stora profiler på elitnivå blir det enklare att kommunicera ut. Vi är dessutom medvetna om att långt ifrån alla på elitnivå har de ekonomiska möjligheter som borde finnas för att fullt ut kunna satsa på sin sport och att vi även där kan göra skillnad, säger Carina Olofsson, ansvarig för samarbete förbund/organisationer på Folkspel, och fortsätter:
– Sedan är det med stolthet som vi är en del av ett så starkt varumärke och en idrott som tillhör de mest folkkära i vårt land.

Annons

Det nya avtalet innebär även att Folkspel blir en nationell partner med rättigheter och exponering kring alla tävlingar och verksamheter som förbundet arrangerar.

För mer information:
Jan Larsson, marknadschef, Svenska Friidrottsförbundet
jan.larsson@friidrott.se
070-379 86 22

Carina Olofsson, marknad, Folkspel
carina.olofsson@folkspel.se
070-387 34 02

 

Annons

Annons

Relaterade nyheter

Team Maja24
50/50 i Team Maja Åskag

Svensk Friidrott arbetar tillsammans med andra förbund aktivt för att öka andelen kvinnliga elittränare och målet är att nå 50/50. Kristina Andersson är en av Maja Åskags tränare och hon har funderat på varför så många kvinnor hoppar av: ”Jag vet int…

LÄS MER
Droppenloppet 2024
Nytt deltagarrekord för Droppenloppet

Under fredagen arrangerade Cytiva tillsammans med Svensk Friidrott Droppenloppet för femte året i rad. Alla deltagare arbetar på bioteknikföretaget Cytiva i Uppsala och 900 av de totalt 1500 anställda på företaget deltog.

LÄS MER