PROGRESSION
Annons
Annons
Nedan har vi sammanställt Svensk Friidrotts rekomendationer för undervisning av friidrott i respektive årskurs.
Årskurs 1-3: Första mötet
- Introducera friidrott gruppvis, med fokus på lekfullhet
- Förenkla gärna friidrottsgrenarna
- Testa grenarna/övningarna med både höger och vänster
- Låt eleverna tävla som ett lag där alla resultat ger poäng
Årskurs 4: Friidrottsupplevelser
- Lek, testa och känn igen löpning, hopp och kast
- Använd i första hand naturen i skolans omgivning
Årskurs 5: Introducera några av friidrottens grenar
- Sprint, fokus på acceleration
- Häcklöpning över låga häckar med korta avstånd. Fokus på rytm och takt i löpningen
- Längdhopp, fokus på acceleration och uthopp. Cirka 15 meter ansats.
- Kula, fokus på acceleration av redskapet (alternativa redskap kan användas av säkerhetsskäl)
- Mätning av resultat vid separat tillfälle
Årskurs 6: Introducera resten av friidrottens grenar
- Höjdhopp, fokus på upphopp och optimal ansatshastighet. Cirka 6 – 8 steg ansats.
- Mångsteg, fokus på kontrollerad rytmisk hoppning i låg fart och på mjukt underlag (p.g.a. stora belastningar)
- Diskus, fokus på rotation och acceleration av redskap (alternativa redskap bör användas)
- Spjut och boll, fokus på utkast och optimal ansatshastighet (alternativa redskap kan användas)
- Mätning av resultat vid separat tillfälle
Årskurs 7: Repetera grenarna, ordförråd
- Repetition av de grenar eleverna har bekantat sig med i årskurs 5-6
- Introducera medeldistanslöpning, fokus på löpekonomi och förmåga att hålla jämn fart under längre tid
- Mät resultat och diskutera med eleverna de resultat de gjorde i årskurs 5-6 jämfört med de resultat de gör nu
- Låt eleverna sätta individuella mål i de olika friidrottsgrenarna inför årskurs 8
- Introducera specifika ord om friidrott och för resonemang om säkerhet vid exempelvis utövande av kastgrenar
Årskurs 8: Repetera grenarna och regler
- Repetition av de grenar eleverna har bekantat sig med i årskurs 5-7. Utmana eleverna med högre fart i utförandet. (Undantag: Tresteg, som inte bör hoppas i hög fart förrän kroppen vuxit färdigt.)
- Gå igenom friidrottens viktigaste regler
- Mätning av resultat vid separat tillfälle
- Diskutera hur fysisk utveckling och träning påverkar resultatutvecklingen i grenarna
Årskurs 9: Låt eleverna vara med och arrangera ”friidrottsdagen” för de lägre årskurserna
- Repetition av friidrottens grenar
- Låt eleverna lära sig hur de tar tid, mäter, dömer och skriver protokoll i de olika friidrottsgrenarna
- Låt eleverna vara funktionärer på de yngre elevernas friidrottsdag
- Genusperspektiv: Hur påverkas flickors och pojkars resultat i friidrottsgrenar av de förändringar i kroppsformer som orsakas av puberteten?