Annons

Annons

Om utbildningen

"Friidrottstränare steg 2" är det obligatoriska andra steget i Svensk Friidrotts utbildningsstege. Utbildningen syftar till att fördjupa tränarnas kunskaper och färdigheter i att leda ungdomar, främst i åldern 12–14 år, inom friidrottens olika grenar.

Utbildningen bygger vidare på "Friidrottstränare steg 1" och är utformad för tränare som vill stärka sin kompetens och följa sina träningsgrupper upp i åldrarna. Fokus ligger på att ge tränarna verktyg för att organisera, planera och genomföra varierade och pedagogiskt anpassade friidrottsträningar som stimulerar ungdomarnas tekniska, fysiska och koordinerande utveckling under de viktiga åren före och under puberteten. Utbildningen ska även stärka tränarens förmåga att skapa en inspirerande och säker träningsmiljö som främjar ett livslångt friidrottande.

Utbildningen omfattar digitala självstudier, som genomförs individuellt eller tillsammans med tränarkollegor via lärplattformen Learnifier, samt fysiska träffar på totalt 24,5 timmar. De fysiska träffarna kan genomföras som tre separata heldagar på cirka à 8,5 timmar per träff som kan fördelas på hel- eller halvdagar utifrån vad som blir bäst utifrån distriktens förutsättningar och deltagarnas möjligheter, bland annat så att de har tillräckligt med tid för att genomföra hemuppgifterna.

Sedan 1 januari 2019 ingår RF:s utbildning ”Grundutbildning för tränare” (GUT) som en separat obligatorisk del i Svensk Friidrotts utbildningsstege. Den är inte en integrerad del i ”Friidrottstränare steg 1” utan deltagare som inte redan har genomfört utbildningen behöver anmäla sig, genomföra och bli godkända på utbildningen innan de anmäler sig till ”Friidrottstränare steg 2”.

Vi rekommenderar även att deltagarna både genomför och tipsar ungdomarnas föräldrar att genomföra Svensk Friidrotts webbutbildning ”Friidrottsförälder”, som är kostnadsfri.

Målgrupp

Utbildningen riktar sig till tränare som har genomförts "Friidrottstränare steg 1" och har praktiserat sina lärdomar därifrån under minst ett år, både under utomhus- och inomhussäsong. Den är utformad för tränare som vill följa sina grupper upp i åldrarna med särskilt fokus på de som idag leder ungdomar i åldern 12–14 år, med ambitionen att utveckla och djupare förståelse för åldersgruppens specifika behov.

Detta är andra steget i Svensk Friidrotts utbildningsstege för tränare som vill fördjupa sina färdigheter och ta sig vidare till högre utbildningar inom Svensk Friidrott.

Behörighet

För att delta i "Friidrottstränare steg 2" ska kursdeltagaren ha:

  • avslutat och blivit godkänd på utbildningen "Friidrottstränare steg 1"
  • genomgått RF-SISU:s utbildning "Grundutbildning för tränare"

Utbildningsmål

Efter avslutad utbildning ska kursdeltagaren 

  1. ha goda kunskaper i träningsplanering, organisering och genomförande av träning för ungdomar 12–14 år
  2. känna sig trygg i att instruera friidrottens löp-, hopp- och kastgrenar samt kunna anpassa övningar efter ungdomarnas utvecklingsnivå
  3. ha en grundläggande förståelse för anatomi och fysiologi som är relevant för åldersgruppen
  4. kunna förklara och tillämpa de fem fysiska grundegenskaperna (uthållighet, styrka, snabbhet, rörlighet, koordination) i sin träning
  5. förstå vikten av friidrottens värdegrund och kunna tillämpa dess principer i sitt ledarskap
  6. ha förmåga att förebygga skador genom att tillämpa säkra och åldersanpassade träningsmetoder
  7. vara bekant med antidopingarbete och kunna förklara dess betydelse för sina aktiva

Examinerande uppgifter

För att bli godkänd på utbildningen så behöver deltagaren:

  • genomföra de digitala självstudierna* innan den praktiska tillfällena av utbildningen
  • delta aktivt på de praktiska tillfällena såsom att delta i diskussionerna och genomföra de praktiska moment som ingår
  • genomföra hemuppgifterna och redovisa dessa i samband med de fysiska träffarna. Hemuppgift 1 redovisas den andra fysiska utbildningsdagen och hemuppgift 2 redovisas den tredje fysiska utbildningsdagen

*Alla uppgifter i Learnifier ska vara avklarade och svaren på reflektionsfrågorna utgör diskussionsunderlag vid den praktiska delen av utbildningen och finns då tillgängliga för respektive deltagare samt utbildaren i Learnifier.

Hemuppgifter

Deltagarna löser uppgifterna ensamma eller i dialog med sina tränarteam men kan även ha dialog med andra tränare. Information och instruktioner om hemuppgifter finns i de digitala självstudierna. Uppgifterna laddas upp i Learnifier innan respektive redovisningstillfälle.

  • Grenteknik – ”Övning ger färdighet”, hemuppgift 1, redovisas vid dag 2 på de fysiska träffarna: Deltagarna förbereder för att instruera och förklara en övning för övriga kursdeltagare som om de vore en ungdomsgrupp. Utgå från de praktiska genomgångarna på den första fysiska träffen samt avsnitten kring friidrottens grenar på Kunskapsarenan. Planering för hur deltagaren ska utföra och instruera övningen samt vilket material som behövs laddas upp i Learnifier innan den andra fysiska dagen.
  • Träningsplanering, hemuppgift 2, redovisas vid dag 3: Göra en träningsplanering för sin träningsgrupp utifrån mallar och instruktioner:

1.      Årsplanering där deltagaren beskriver antal träningspass i veckan samt planerar in eventuella läger, tävlingsresor och/eller träningsuppehåll.

2.      En veckoplanering som beskriver var och när träningsgruppen tränar, vilka fysiska egenskaper och grenar de ska fokusera på under perioden och när.

3.      En detaljplanering där deltagaren beskriver enskilda träningspass med utgångspunkt från kapitlet om träningsplanering samt mallarna för träningsplanering i resursbiblioteket. 

Hemuppgifterna ”Ledarattityder” och ”Barns och ungdomars rättigheter” som fanns med i ”Grundträning i friidrott – 12-14 år” ligger i och med digitaliseringen implementerade i självstudierna som deltagarna gör innan de fysiska träffarna.

Kursmaterial

I utbildningen används digitalt utbildningsmaterial, lärstig och instruktionsvideor utbildningsportalen (Learnifier och Kunskapsarenan)