Annons

Nestléspelen får fler barn i rörelse

Nestle Tilde Johansson är en av Nestléspelens ambassadörer.

FOTO: DECA TEXT&BILD

Nestléspelen är ett bra sätt att få fler barn att hitta till friidrotten. I Eskilstuna har man framgångsrikt testat konceptet: ”Vi kör Nestléspelen för att få fler barn att prova på friidrott”.

Annons

Svensk Friidrotts och Nestlés koncept Nestléspelen är en serie tillfällen som låter barn mellan 6 och 12 år testa friidrott och framför allt tävling under mer lekfulla former med fokus på rörelseglädje. Utöver att få testa på tävling för eventuellt första gången är Nestléspelen också en väldigt bra rekryteringsform för många föreningar. En av landets alla friidrottsföreningar som kan gå i god för detta är Eskilstuna Friidrott, en förening som under åren 2022 och 2023 anordnat Nestléspelen inte mindre än nio gånger.

– Vi tycker det fungerar bra, det är enkelt att anordna i samband med träning eller kan genomföras vid speciellt tillfälle om så önskas. Vi kör Nestléspelen för att få fler barn att prova på friidrott, säger Eskilstunas FI:s vice ordförande Bengt-Olof Eskilsson.

Till sin hjälp får föreningar som anordnar Nestléspelen dels ett arrangörsbidrag på 5 000 kronor, dels nutritionshäften från Nestlé och gympapåsar till alla deltagande barn. De får också tydlig vägledning och handledning kring hur de kan genomföra sina tillfällen med stöd i framtagna dokument och genom Svensk Friidrotts projektledare för föreningsutveckling.

För Bengt-Olof är det tydligt vad som är Nestléspelens framgångsnycklar och har även en idé om vilka som är bästa målgrupp:

– Att det är enkelt att genomföra och att alla utifrån sina egna förutsättningar kan delta. Vi tror också detta skulle kunna vara ett sätt att inkludera parafriidrotten. Genom Nestléspelen når vi då ytterligare en grupp som verkligen behöver röra på sig samtidigt som de får träffa nya kompisar.

Vill din förening anordna Nestléspelen? Kontakta Svensk Friidrotts projektledare för föreningsutveckling Marcus Kax Fromholz via mejl, det är först till kvarn på arrangörsbidraget som gäller och är ni ute i god tid finns också chansen att få besök från någon av Nestléspelens ambassadörer Simon Pettersson och Tilde Johansson.

Annons

Annons

Relaterade nyheter