VETERANKOMMITTÉN
Annons
Annons
Bemanning 2024/2025
Ordförande |
|
Karin Schön Ordförande, internationellt Göteborg E-post |
|
Ledamöter | |
Roger Karlsson Regler, internationellt Tumba E-post |
|
Anna Ek Utbildning & hälsa Jönköping E-post |
|
Anders Logg Stafetter & uttagningar Smögen E-post |
|
Mikael Magnusson Statistik Rönninge E-post |
|
Carin Thornander Förening Sundbyberg E-post |
|
Anders Svanholm SFIF, styrelserepresentant E-post |
|
Jenny Sundqvist |
Uppdragsbeskrivning
Uppdaterad juni 2023
Bakgrund och syfte
Veteranfriidrotten har vuxit sig allt starkare runt om i världen. I internationella och svenska veteranmästerskap blir antalet friidrottsveteraner allt fler. Samtidigt som veteranfriidrotten ökar i både omfattning och kvalitet är kommitteens syfte att skapa förutsättningar för ökad veteranfriidrott genom devisen Friidrott för alla.
Uppdrag och beslutsmandat
Veterankommittén ska:
- Utveckla veteranfriidrotten i linje med svensk friidrotts strategi.
- Besluta om verksamheten under året som tex möten, konferens, utbildning och träningsläger eller träningsträffar.
- Besluta om vilka som ska vara lagledare vid internationella mästerskap.
- Besluta om vilka som deltager i internationella möten, som General assembly och Nordiska kommittén. I den sistnämnda är kommittén sammankallande vart fjärde år.
- I samarbete med TAK, utse arrangör för de olika VSM som genomförs varje år.
- Vara SFIF:s experter på veteranfrågor, dvs skall lämna synpunkter på motioner och andra frågor gällande veteranfriidrott.
- I veteranfrågor som behandlas inom förbundsstyrelsen skall kommittén ges möjlighet att lämna synpunkter och inspel.
- Ta fram utbildningsbehov för veteranverksamheten.
- Genomföra 8-10 protokollförda möten per år.
- Bestå av ledamöter med olika kompetenser inom veteranfriidrott.
- Upprätthålla kontakt med distriktens veteranombud/kommittéer.
Kansliets uppgifter i samarbete med Veterankommittén
Kansliet ska:
- Delta som adjungerad på veterankommitténs möten och där lämna rapport om det löpande arbetet.
- Utföra det operativa arbetet som beslutas på mötena. Det kan innebära att iordningsställa och skicka ut inbjudan samt hantera bokningar av logi, mat och föreläsare för läger/konferenser. Hantera logistiken kring Finnkampsstafetterna. Ordna med tält och informationsmaterial till VSM och IVSM. Med mera löpande arbete.
- Uppdatera hemsidan så att den innehåller aktuell information.
- Hantera mail och övriga frågor. Vid större frågor/oklarheter kontaktas i första hand kommitténs ordförande.
Organisation
Veterankommittén skall bestå av 5–9 personer med varierande kompetens, däribland minst en person från förbundsstyrelsen.
I alla Sveriges nio distrikt skall det finnas veteranombud vilka väljs av distriktens respektive styrelser. Ombudens roll är att vara lokala kontaktpersoner till aktiva veteranfriidrottare/veteranledare och bevakar distriktstävlingar där veteraner deltar. Distriktens styrelser ska ha veteranområdet på sin fasta agenda.
Internationellt är veteranfriidrotten organiserad i ett Världsförbund WMA (World Masters Athletics) och i ett Europaförbund EMA (European Masters Athletics). I WMA finns det 151 medlemsländer och i EMA 52 medlemsländer.
Mötesfrekvens
Veterankommittén skall varje år ha 8-10 protokollförda styrelsemöten med alla ledamöter samlade på en plats eller via länk (Teams). Varje år har Veterankommittén även representation i samband med VSM och IVSM, vid Veteranombudskonferensen i oktober/november och vid SFIF:s Höstmöte i november.
Internationellt representerar Veterankommittén 1–2 gånger per år vid Nordiska Veterankommitténs möten, vartannat år vid EMA:s Generalförsamling i samband med VEM utomhus och vartannat år i samband med WMA:s Generalförsamling vid VVM utomhus.